مشکل بازار خودرو با گفت و گو با دلال حل نمی شود/ قیمت خودرو تا ابتدای آذر باز نمی گردد


سفر ابراهیم رئیسی به خودرو ایران

اقتصاددان 24- میناسد حسینی: رئیس جمهور خواستار ساماندهی صنعت و بازار خودرو شد و گفت: متأسفانه حوزه خودرو به محلی برای فضاسازی علیه دولت تبدیل شده است. وی همچنین خطاب به مسئولان وزارت حراست خاطرنشان کرد: این وزارتخانه نباید به عنوان خودروساز عمل کند و باید علاوه بر انحصار ستیزی و تامین شرایط رقابتی، موضع نظارتی نیز داشته باشد.

ابراهیم رئیسی به طور غیرمستقیم دولت های گذشته را مقصر وضعیت فعلی قیمت خودرو دانست و گفت: بی توجهی به بازار خودرو در سال های گذشته آسیب های زیادی به این صنعت وارد کرده است.

اما در شرایطی که قیمت خودرو به صورت آنی در حال افزایش است و قیمت ها در این بازار در دو ماه اخیر عجیب شده است، این سوال مطرح می شود که آیا وضعیت فعلی ادامه خواهد داشت و مقصر اصلی جهش قیمت خودرو کیست؟ ?

پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال

در این رابطه امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار اکوتان 24 گفت: قیمت خودرو تنها در صورت ثابت بودن قیمت دلار کاهش می یابد زیرا قیمت خودرو 10 درصد بالاتر از میزان پیش بینی شده است. در مقایسه با پارامترهایی که بر قیمت ها تأثیر می گذارد».

وی با بیان اینکه قیمت فعلی خودروها در بازار و جهش آنها به معنای واقعی شدن معاملات نیست، ادامه داد: عینک خوش بینی را به چشم می زنم و می گویم اگر بانک مرکزی به حرف اقتصاددانان گوش کند و عمل کند. قیمت دلار را قبول نکنید و ببندید، اما با روش های اقتصادی کنترل کنید، قیمت خودرو به دلیل وجود حباب پتانسیل کاهش 10 درصدی را دارد، اما به قیمت های ابتدای آذرماه برنمی گردد.

کلید کاهش قیمت خودرو در دست بانک مرکزی است

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در صورت افزایش مجدد قیمت دلار و یا ایجاد تنش جدیدی در بازار، قیمت خودرو به شدت و به سرعت یا کند افزایش می یابد.

کاکایی ادامه داد: نگرانی ما این است که قیمت های فعلی خودرو با بازار همخوانی داشته باشد و به عبارتی مردم آن را باور کنند. اگر مردم باور کنند که این قیمت ها در بازار خودرو، طلا و سکه واقعی است، به سمت بازارها هجوم می آورند که منجر به رونق و تثبیت قیمت ها می شود و در نتیجه قیمت ها کاهش نمی یابد.

امیر حسن کاکایی

تقصیر اصلی جهش قیمت خودرو است

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است جهش شدید قیمت خودرو در هفته های اخیر ربطی به عملکرد صنعت خودرو در این بازه زمانی نداشته است. وی ادامه می دهد: عده ای از خودروسازی کینه ورزی دارند و می خواهند صنعت خودرو را به هر حال نابود کنند.

کاکایی ادامه داد: درست است که صنعت خودرو مشکلات زیادی دارد اما دلیل اصلی جهش قیمت خودرو در روزهای اخیر افزایش قیمت دلار است.

حتما بخوانید:
راهنمای خرید تشک با جنس مرغوب - ایسنا

گزینه ای اشتباه برای کاهش قیمت در بازار خودرو

کاکایی با طرح این سوال که آیا می توانید محصولی را نام ببرید که در دو هفته گذشته گران نشده است؟ وی به اقتصاد 24 گفت: مشخصاً بخشی از اقتصاد در حال لنگیدن است. انتشار این خبر باعث نگرانی مردم و به ویژه سرمایه گذاران و در نتیجه کاهش بهار انباشته دلار شد. کارشناسان اقتصادی همچنین به بانک مرکزی درباره چاپ پول و تورم هشدار دادند. بنابراین مقصر اصلی جهش قیمت ها بانک مرکزی است چرا که به هشدارها توجه نکرد.


بیشتر بخوانید: هجوم مردم برای خرید خودرو با افزایش قیمت دلار


این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از کسانی که می گویند تولید خودرو باید به قیمت کاهش یابد، گفت: در سال 1396 که قیمت سکه جهش کرد، 70 تن شمش طلا را آب کردند، سکه را ضرب و حراج کردند، اما قیمت سکه سکه کاهش یافت سکه کاهش می یابد؟ این افراد باید تاریخ اقتصادی 10 سال اخیر ایران را مطالعه کنند. الحمدلله ما آزمایشگاه کامل اقتصاد هستیم و آنچه را که گفتند در اقتصاد پیاده کردیم و بعد دیدیم اشتباه است اما همچنان اصرار داریم که آن را تکرار کنیم.

وی ادامه داد: نمونه آن قیمت گذاری اجباری در هر صنعتی از جمله خودروسازی است که همه می گویند اشتباه است. اما باز هم تعدادی از نمایندگان به بهانه افزایش قیمت در بازار خودرو خواستار فعال شدن قیمت گذاری دستوری هستند. مار چند بار از سوراخش گاز می گیرد؟

در بازار خودرو چه می گذرد؟

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت دلار در این دو هفته 20 درصد کاهش یافت و تورم عمومی در کشور 40 درصد کاهش یافت، گفت: تا پایان آبان ماه قیمت خودرو 20 درصد کاهش یافت. به دلیل کاهش ارزش ریال و تورم 10 درصدی در کشور. بنابراین افزایش 30 درصدی قیمت خودرو طبیعی است و این اتفاق افتاد.

کاکایی ادامه داد: البته قیمت برخی از خودروها بیش از 30 درصد افزایش یافته است و دلیل این امر افزایش انتظارات تورمی و هیجان مردم برای خرید خودرو است. سرمایه‌گذاران، مردم و صاحبان سرمایه‌های کوچک در هفته‌های اخیر به شدت نگران آینده شده‌اند و تلاش می‌کنند پتانسیل نقدینگی پول خود را افزایش دهند. بنابراین، برای آنها یک ضربه طبیعی به بازار دلار، طلا، سکه و خودرو است. اما مسکن در مواقع هیجانی نقدینگی ندارد. بنابراین برخی خودروها تا 40 درصد افزایش قیمت داشته اند که با توجه به تورم پیش بینی می شود.

دولت شرایط رقابتی را در بازار خودرو ایجاد کرده است

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به زمزمه افزایش مالیات در بودجه سال 1402 به اقتصاد 24 گفت: شنیده ام که در بودجه سال آینده 50 درصد مالیات را افزایش داده ایم که این به دلیل افزایش نرخ مالیات نیست، بلکه به دلیل افزایش نرخ مالیات است. به دلیل – برای افزایش نقدینگی». این جملات به این معنی است که دولت قبلاً اعلام کرده است که تورم پیش بینی شده در سال آینده رسماً 50 درصد خواهد بود و وقتی سرمایه گذاران کوچک و بزرگ مانند مردم این سخنان را می شنوند، طبیعی است که برای خرید کالاهای سرمایه ای از جمله عجله می شود. اتومبیل، در حال افزایش است. .

حتما بخوانید:
صحبت از فوتبال از دبیرستان در جنوب کالیفرنیا

کاکایی افزود: برای من جای تعجب است که مسئولان دولتی می گویند دلال ها مافیایی هستند و از وجود آنها ابراز نگرانی می کنند. نمایندگی در بازار خودرو نکته منفی است، اما منشا افزایش قیمت خودرو دلالان نیستند، بلکه منشا اقتصاد غیرقابل پیش بینی ما هستند. آیا در چنین شرایطی می خواهند دوباره سلطان سکه را اعدام کنند؟ آیا مشکل حل خواهد شد؟


بیشتر بخوانید: خودروهای بازار دوباره گران شدند/انتظار خودروهای ارزان قیمت را نداشته باشید


وی افزود: هزاران دلال در سراسر ایران وجود دارد. چند نمایشگاه خودرو در کشور داریم و چند نفر در این نمایشگاه ها کار می کنند؟ اشتباه است که ما این همه «قلال بازی» و «سلطان» را جستجو می کنیم. چرا چنین پادشاهی هایی بوجود می آیند؟ دلیلش هم کار ضعیف سیاستمداران است. مقامات دولتی محیطی را ایجاد کرده اند که می توان یک دلال ایجاد کرد.

سیاست نادرست قیمت خودروهای نمایشی

این کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار اکوتان 24 گفت: قیمت گذاری اجباری 120 هزار میلیارد دلار ضرر به صنعت خودرو وارد کرده است. علاوه بر این، با ایجاد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار، بیش از 200 هزار میلیارد تومان رانت ایجاد کردند که برآورد می کنیم حدود 50 درصد آن برای خرید خودروهای فرسوده به جیب مردم عادی رفته و 50 درصد آن. بخشی از این اجاره به دست سرمایه گذارانی افتاد که می توانند بازار را بسازند

کاکایی ادامه داد: این در حالی است که از روز اول گفته بودیم توزیع این رانت باعث قوی شدن دلالان می شود.

فندک در بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه شرایط موجود در بازار خودرو حاصل فعالیت 5 ساله ما است، ادامه داد: از سوی دیگر در مهرماه به دلیل شرایط نامساعد بورس، حجم زیادی برداشت صورت گرفت. از بازار سهام توسط سهامداران واقعی که به دنبال بازاری برای سرمایه گذاری بودند. بنابراین بخشی از این سرمایه سرگردان به سمت بازار خودرو هدایت شد. در حال حاضر چاپخانه بانک مرکزی علاوه بر بی پولی با سرعت بالایی در حال کار است.

کاکایی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم مشکل قیمت های نجومی خودرو را حل کنیم، ابتدا باید بانک مرکزی فکری بکند، سپس باید تحول اساسی تری در صنعت خودرو و تعدیل استراتژی ها ایجاد شود که متاسفانه این گونه نیست. هنوز در مورد آن صحبت می شود

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesKamagraMobil Ödeme Bozdurmarekorbetgenco bahisdeneme bonusu veren sitelerBağlama büyüsü