خودروهایی که اساسی زمانبندی (تایمینگ) سوپاپ متغیر هستند، به جهت پرهیز از برخورد سوپاپ مهم تاج پیستون شیارهایی بر روی آن ساخت میکنند. علت همگانی دیگری که برای این عمل وجود داراست انبساط بیش از میزان پیستون در محل خروج دود میباشد اما این حالتی عمده در سیلندرهایی حادثه می افتد که بر روی دهانه خروجی آن ها پل زده شده هست . گیر نمودن کل عیار پیستون در باطن سیلندر عمده به این علت واقعه می افتد که سرعت انبساط پیستون پر سرعت خیس از انبساط سیلندر هست و همین امر منجر می شود که لقی فی مابین پیستون و سیلندر کمتر پیدا نماید . که ولی مشروط به گشوده کردن موتور می باشد اما هنگامی موتور را باز کردیم برای بررسی چگونگی پیدایش اشکالات موتور و پرهیز از پیدایش مجدد این اشکالات ؛ حالت پیستون می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار مکانیک ها و تعمیر کاران قرار دهد . در این وضعیت به محض واضح شدن موتور ، در اثر انبساط حرارتی پیستون ، بدنه پیستون به جداره داخلی سیلندر فشار وارد می کند و منجر گیر نمودن پیستون در باطن سیلندر می شود. وقتی پیستون در نقطه مرگ بالایی و پایینی جهت حرکت خود را تغییر‌و تحول می دهد پیشانی گرد حلقه اندکی تکان می خورد ولی برخلاف حلقه های دیگر خط تماس همین رینگ پیستون به طور لحظه ای انقطاع نمی شود به علاوه تکان تناول کردن حلقه پیستون سبب ساز کاهش سرعت لبه انداختن (پله کردن) در بالای سیلندر می شود.وقتی پیستون در کورس مکش رو به پایین می رود حاشیه پایینی حلقه تراکم، روغن اضافی به جا باقیمانده پس از عبور رینگ روغن را عده می کند. همین لکه های در قسمت زیرین پیستون تماشا می شوند و ناشی از رسوب کربن و دوده ای هست که در اثر سوختن مخلوط روغن و سوخت به نصیب پائینی پیستون چسبیده اند و ادله آن نیز گرم شدن بیش از میزان تاج پیستون هست . مثلا در دو نوع اتومبیل کلیدی میزان پیستون های شبیه ، خودرویی که مهم پیستون بیشتری می باشد ، توان بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال در یک سیلندر از متاع کامپوزیت کلیدی حجم ۵۰ سی سی همین لقی می تواند ۰.۰۰۱۵ اینچ باشد در صورتیکه به جهت یک موتور حیاتی حجم ۱۲۰۰ سی سی از مدل بوش فولادی که معمولا در خودرو های اسنو موبیل و یا ماشین های چمن زنی گزینه استفاده میباشد این لقی می تواند حدود :.۰۰۵۵ تا .۰۰۷۵ اینچ باشد . همینطور در صورتی که در دور بالای موتور صدا افزایش پیدا کند احتمال خراب بودن این قطعه دوچندان فراوان است. همینطور اهمیت بررسی انواع و جنس آن دریابیم که تا چه حد احتمال فساد آن وجود دارااست و به چه صورت میتوان از این خرابیها پیشگیری کرد. زمانی مشکلی این چنینی پیش می آید مسئله مهم در این است که بتوانم منشاء بروز همین براده ها و قطعات کوچک وارد شده به باطن گوشه و کنار احتراق را پیدا نماییم در ضمن مارتل موتور را هم باید باز کرد و تمامی ذرات خرده ریز موجود در آن را تمیز کرده و شستشو بخشید تا مجدد آنگاه از تعمیر موتور این اختلال مجددا پیدایش نکند. در این حین که سوخت هم بسیار متراکم شده و نیز دوچندان داغ , شمع موتور جرقه زده و بنزین یا گاز موجود در سرسیلندر و سر پیستون را منفجر می‌کند , پیستون تبریز موتور در این وضعیت همین انفجار پیستون را به طرف تحت هل داده و منجر چرخیدن میل لنگ می‌گردد . علت متداول بروز همین ایراد ، شکسته شدن بیرینگهای سوزنی needle bearings در نصیب سر بزرگ یا این که ریز شاتون هست ( ولی در موتورهای کوچکی که از این نوع بیرینگها به کارگیری می شود زیرا اکثر وقت ها موتورهای بجای بیرینگ سوزنی از بوش بیرینگ استعمال می کنند یا یاتاقانهای معمولی plain bearing ) یا این که این‌که حلقه پیستونها شکسته شده و یا خار حافظ گژن پین رها می شود و همین ایراد را به‌وجود می آورد. شکستگی کناره (دامنه ) پیستون به‌این علت میباشد که لقی ( ترک ) در بین پیستون و سیلندر زیادتر از حد معمول می باشد و سبب ساز می شود که صدای تلق تلق پیستون در داخل سیلندر شنیده شود و باعث بوجود داخل شدن تنش و و سوراخ و در نهایت شکستگی سیلندر می گردد. پیستونها چدنی گهگاه زمان ها با قلع یا یک فلز مخصوص روکش داده می شوند تا جلای صافتر و مقاومت بهتری در مقابل فرسودگی به‌وجود آورند. نشت مایعات از ماشین عارضه ها گوناگونی داراست و اغلب نشان دهنده یک خلل است. شاتون هم یکی از از قطعاتی میباشد که درصورتیکه روغن کاری نشود در اثر اصطکاک با بقیه قطعات فرسوده می‌شود و از برخورد آن صدای تق تق به گوش میرسد. یک عدد از عوارض روغن ریزی اتومبیل خرابی شاتون است. کلیدی احتراق سوخت در سیلندرها، پیستون به شکل رفت و برگشتی حرکت می کند که این حرکت از شاتون به میل لنگ منتقل میشود. رخ سر این پیستون ها ، به حرکت مواد سوختی در اتاق احتراق جهت انفجار خوبتر یاری میکند. 3 ـ وجود شکافهای حرارتی بر روی پیستون : همین شکافها به رخ T و در دامنه پیستون تعبیه میگردند و در اثر گرما این شکافها به هم رسیده و از چسبیدن پیستون به سیلندر دوری میکنند و در ضمن کمترین لقی بین پیستون و سیلندر را ایجاد می‌کنند که سبب ساز ارتقا کمپرس و قدرت موتور می‌شود . در اینجا بخش اعظم به تحلیل وب سایت مدیر برهان پیستون سازی تبریز.

ایندکسر