پیستون عضو متحرکی است که بهوسیله گژنپین به شاتون وصل میشود و به وسیله شاتون قدرت حاصل از احتراق سوخت در محوطه سیلندر را به میل لنگ منتقل میکند. امکان دارد که پیستون در چندین محل به شکل عمودی و از دور تا دورش دچار گرفتگی شود و در داخل سیلندر گیر کند، سیلندر این موتور برای پیستون خیلی کوچک است و در زمان روشن شدن موتور خودرو براثر انبساط حرارتی پیستون بدنه پیستون به دیواره داخلی سیلندر فشار وارد میشود و موجب میشود که پیستون در داخل سیلندر گیر کند. 6. وجود یک پیچ قفل کن (LOCKER SCREW) از چرخش و باز شدن شافت جک تحت هر شرایطی جلوگیری می کند. آن قسمت از میل لنگ که در این یاتاقان ها قرار گرفته است سطوح میل لنگ نامیده می شود.خارج از محور این سطوح، سطوح دیگری وجود دارد که به سر بزرگ دسته های پیستون مربوط هستند، سطوح اخیر را لنگی های میل لنگ گویند در میل لنگ معمولا بین هر دو سطح یک لنگی وجود دارد. پیستون و دسته پیستون شامل قسمت های هستند که با اتصال به میل لنگ اجازه می دهند که انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی تبدیل شود.دستگاه پیستون و دسته پیستون هریک کارهای مهمی را انجام می دهد که در این قسمت کاملا تشریح می گردد.

شمع ، این مخلوط را با جرقه ای کوچک منفجر می کند و انرژی حاصل، موجب حرکت پیستون به پایین می شود. شاتون این نیرو را به میل لنگ منتقل می کند و این حرکت خطی به نیروی چرخشی تبدیل می شود. در انتهای میل لنگ هم یک یاتاقان اصلی وجود دارد. 3. وجود یک گاید اضافی طراح را برای ساخت جکهای با کورس بلند،متقاعد می سازد. گرچه امروزه پیستون های آلومینیمی ریختگی رواج بیشتری دارند اما نوع آهنگری آن برای موتور های سنگین و پر قدرت استفاده می شود.پیستون ریختگی متخلخل است و برای دوران بیش از ۵۰۰۰ دور بر دقیقه (PRM) مقاوم نیست. پیستون بیضی شکل وقتی گرم شودبه حالت دایره ای کامل درمی آید.برای سهولت حرکت پیستون درسیلندروجلوگیری ازگیرکردن آن دراثرانبساط درسیلندر،لازم است لقی کمی بین پیستون وسیلندر پیشبینی شود.دراین فاصله کم،قشرنازکی ازروغن قرارمیگیرد وفاصله راپرمیکند.ضمن آنکه اصطکاک ایجادشده راتقلیل میدهد،ازسایشسریع آن دونیز می کاهدو موجب تبادل حرارت میگردد.مقدارلقی پیستون درحالت سردبودن موتور،زیادتراست،ولی باگرم شدن موتور پیستون سریعتر انبساط پیداکرده،لقی آن باسیلندر کمترمیشود.علت انبساط بیشترپیستون دوعامل است:یکی گرمای بیشتری که به پیستون تاثیرمیکندودیگری ضریب انبساط زیادترپیستون آلومینیمی نسبت به سیلندر چدنی.پیستونهای بیضی شکل که برای جلوگیری ازچسبیدن پیستون به سیلندر(گریپاژ)ساخته میشودبا ابعاد خاصی طرح میگرددبطوری که قطرپیستون که درمحور تکیه گاه گژن پین قرارداردبه اندازه 0/15 میلیمتر ازقطردیگرکوچکتراست وقطرپیستون درروی محور45 درجه ای نسبت به محور0/075 میلیمتر،کوچکترازبزرگترین قطرپیستون است.

پیستون خودرو از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود (آلیاژ آلومینیوم مخلوطی از آلومینیوم و فلز های دیگر است)،زیرا فلز سبکی است.وزن هر پیستون در حدود ۴۵۰/۰ کیلو گرم (۱پوند)است.دامنه یا قسمت پایین پیستون را می تراشند تا هم وزن آن کاهش یابد و هم جا برای وزنه های تعادل میل لنگ باز شود. پیستون و شاتون در داخل هر بوش یك پیستون حركت مي كند كه از طریق گژن پین و شاتون به میل لنگ متصل مي شود. اندازه سایز گژن پین که بیان کننده قطر آن است نیز روی پیستون ممکن است حک شود. زمانی که شاتون و بغل یاتاقان بیش از حد لق باشد، سربزرگ شاتون موجب شکستگی شاتون شود و وقتی سایش یاتاقان سربزرگ شاتون بیش از حد باشد باعث انحراف شعاعی شاتون میشود و لرزش و پیچشش که ایجاد میشود باعث شکستن شاتون و موجب ایجاد خسارت زیادی به موتور میشود و اگر به موقع متوجه این مشکل نشود و ماشین را خاموش نکنید ممکن است باعث شکسته شدن جداره سیلندر شود و نیاز باشد که تمام مجموعه سیلندر و موتور ماشین تعویض شود، چونکه تعمیر سیلندر کاری هزینه زیادی دارد و بسیار پردردسر است و فقط برای زمانهایی که آسیب کم باشد مناسب است وگر نه اصلا این کار توصیه نمیشود، بررسی و اندازه گیری یاتاقان سر بزرگ شاتون در هر بار باز و بسته کردن موتور موجب تشخیص به موقع و پیشگیری از آن شود.

این آسیب موجب خردشدن قطعات ریز بین پیستون و سرسیلندر میشود و حتی امکان دارد که این آسیب باعث شکسته شدن رینگ نیز بشود و مشکلات زیادی را هم ایجاد کند و این حالت با گوش دادن به صدای موتور به راحتی قابل پیستون چپ در فوتبال تشخیص است. تراش دادن واشر سرسیلندر دقت بسیاری میخواهد چون اگر حتی مقدار کم یاز ضخامت آن کاهش یابد باعث کاهش محیفضه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور خودرو میشود و متواند مشکلات زیادی از جمله گرم شدن بیش از حد موتور را ایجاد کند. این لقی در پیستونهای آلومینیومی به علت انبساط بسیار بیشتر در نظر گرفته میشود. این بدان معناست که لقی در این پیستون میبایست اندکی بیشتر از لقی در پیستونهای چدنی باشد، معمولا برای جلوگیری از انبساط پیستونها از روشهای مخصوصی استفاده میشود که در ذیل چهار روش رایج آنها را به اختصار میکنیم. در این حین که سوخت هم بسیار متراکم شده و هم بسیار داغ , شمع موتور جرقه زده و بنزین یا گاز موجود در سرسیلندر و سر پیستون را منفجر میکند , پیستون بنلی 300 در این حالت این انفجار پیستون را به طرف پایین هل داده و باعث چرخیدن میل لنگ میشود .

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون جک j5 بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

ایندکسر