تفاوت شماره شبا بانک دی با شماره کارت بانکی

شماره کارت بانکی و شماره شبا از مهمترین مفاهیمی هستند که برای انتقال وجوه به کار می‌روند. هر دو از نظر انتقال

توسط مدیر سایت در 11 مرداد 1402

شماره کارت بانکی و شماره شبا از مهمترین مفاهیمی هستند که برای انتقال وجوه به کار می‌روند. هر دو از نظر انتقال وجوه، معنا و مفهومی مشترک دارند، اما با وجود این تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود دارد. شماره کارت بانکی به عنوان شناسه یک حساب بانکی استفاده می‌شود، در حالی که شماره شبا به عنوان شناسه بانکی برای انتقال وجه بین بانک ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شماره کارت بانکی معمولا شامل ۱۶ رقم است و به صورت دیجیتال در قسمت جلوی کارت بانکی نوشته می‌شود. این شماره یکتا است و هر کدام از حساب های موجود در بانک دارای شماره کارت بانکی مختص به خود هستند. با وجود اینکه شماره کارت بانکی به کاربران برای واریز وجه به حساب های دیگر معرفی می‌شود، اما از این شماره برای انتقال وجوه بین بانک ها استفاده نمی‌شود.

شماره شبا که بطور حقیقی به طول ۲۴ کاراکتر می‌رسد، شامل کد کشور، شناسه بانک و شماره حساب بانکی می‌باشد. با این که شماره شبا در ظاهر شبیه به شماره کارت بانکی است، اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. این شماره به منظور تسهیل انتقال وجه بین بانک های مختلف در اروپا و تأسیس سازمان حسابداری بانکی بین المللی (IBAN) ایجاد شده است.

با وجود تفاوت هایی که بین شماره کارت بانکی و شماره شبا وجود دارد، موضوعی کاملاً متفاوت هم وجود دارد که بين هر دو تفاوت دارد. شماره کارت بانکی به جایی که برای انتقال پول به دیگری در واقع هزينه مستقيمی است، در حالی که شماره شبا بیشتر به منظور انتقال وجوه بین بانک ها بکار می‌رود. بنابراین، برای انتقال وجوه بین بانک ها باید شماره شبا را ارائه دهید، در حالی که برای تراکنش ها درون بانکی از شماره کارت بانکی استفاده می‌شود. در نهایت، در هر دوی این مفاهیم، اطلاعات معینی باید در کنار هم به کار رود تا افزایش امنیت و اسناد شده‌ بودن سیستم به هر نوعی که باشد، حفاظت شود.



"تفاوت شماره شبا و شماره کارت بانکی چیست؟ (شماره شبا، شماره کارت بانکی، تفاوت

برای شروع بحث درباره تفاوت شماره شبا و شماره کارت بانکی، باید ابتدا به مفهوم هریک اشاره کرد. در واقع، شماره کارت بانکی که در واقع یک کد 16 رقمی است، شامل اطلاعاتی مانند شماره حساب، شماره کارت، نام مالک کارت، تاریخ انقضاء و کد امنیتی است. به عنوان مثال، شماره کارت بانکی در واقع یک وسیله برای دسترسی به پول موجود در حساب بانکی شما است.

اما شماره شبا، که مخفف عبارت "شماره شبکه بین المللی برای حساب های بانکی" است، به دنبال ایجاد یک شماره استاندارد و یکپارچه برای حساب های بانکی در سراسر اتحادیه اروپا بود. شماره شبا در واقع مانند یک حساب بانکی می باشد و شامل یک کد کشور، کد بانک، کد شعبه و شماره حساب بانکی است. در واقع، شماره شبا برای انتقال پول بین کشورها، به تعداد بیشتری جدیدتر و مورد استفاده قرار می گیرد.

در طول یک تراکنش پولی، شماره کارت بانکی شما برای درخواست تأیید اطلاعات استفاده می شود، در حالی که شماره شبا آدرس بانکی شما را برای انتقال پول به صورت بین المللی به دیگران ارائه می دهد. به عبارت دیگر، شماره شبا به کسانی که شما می خواهید پول را به آنها انتقال دهید، کمک می کند تا به شما بانک مربوطه را در اتحادیه اروپا شناسایی کنند.

بازار بین المللی با استفاده از شماره شبا به راحتی پول را بین کشورها منتقل می کند و بیشتر بانک ها در اتحادیه اروپا از این شماره برای تعیین هویت دریافت کننده پول استفاده می کنند. به همین دلیل، استفاده از شماره شبا برای انتقال پول به دیگر کشورهای جهان نیز پیشنهاد می شود.

به طور خلاصه، شماره کارت بانکی و شماره شبا هر دو برای دسترسی به پول شخص مورد نظر استفاده می شود. با این حال، شماره شبا برای انتقال پول به دیگر کشورها و استفاده در بازار بین المللی، به نحو چشم گیری مفید تر بوده و به همین دلیل، اصطلاحا به عنوان "حساب جهانی" شناخته می شود.



تفاوت مفهومی شماره شبا و شماره کارت بانکی در بانک دی

شماره شبا و شماره کارت بانکی دو مفهوم متفاوت در بانک دی هستند. شماره شبا به معنی شماره حساب بانکی بین‌المللی است و به صورت یک کد ۲۲ رقمی تعریف می‌شود. این کد شامل کشور، دسته‌ی بانک، کد شعبه بانکی و شماره حساب بانکی است. با استفاده از این شماره می‌توانید به راحتی پول را به حساب خود و یا حساب دیگری در سراسر جهان انتقال دهید.

اما شماره کارت بانکی به معنی شماره مشخصه کارت بانکی است و به صورت ۱۶ رقمی تعریف می‌شود. این شماره شامل شناسه بانک، کشور، نام صاحب کارت، تاریخ انقضا و شماره سریال کارت است. با استفاده از این شماره می‌توانید خریدهای مستقیم یا غیرمستقیم خود را انجام دهید.

هر دو شماره شبا و شماره کارت بانکی در بانک دی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شماره شبا برای انتقال وجه از یک حساب بانکی به حساب دیگر استفاده می‌شود، در حالی که شماره کارت بانکی برای خریدهای الکترونیکی و خریدهای فیزیکی از فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین، تفاوت اصلی بین شماره شبا و شماره کارت بانکی در بانک دی این است که شماره شبا برای انتقال پول و شماره کارت بانکی برای خریدهای مستقیم یا غیرمستقیم استفاده می‌شود. هر دو شماره برای تسهیل امور مالی شما در بانک دی بسیار مهم هستند.



کاربردهای مختلف شماره شبا و شماره کارت بانکی در بانک دی

شماره شبا و شماره کارت بانکی دو مفهوم مهم در عملکرد بانک دی محسوب می‌شوند. شماره شبا یک کد منحصر به فرد به شماره حساب بانکی در بانک دی است که برای انتقال وجه به صورت بین‌المللی استفاده می‌شود. با استفاده از این کد، وجه بین حساب های مختلف بانکی در سطح جهانی انتقال پیدا می‌کند و این کد به شماره حساب و شعبه بانکی متصل است.

در کنار شماره شبا، شماره کارت بانکی نیز یک مفهوم مهم است. شماره کارت بانکی یک شماره 16 رقمی است که به صورت منحصر به فرد به هر فرد برای استفاده در تراکنش‌های بانکی اختصاص داده می‌شود. با استفاده از این شماره، فردی که دارنده آن است، می‌تواند از طریق دستگاه‌های خودپرداز و یا درگاه‌های اینترنتی وجه را برداشت کند، و یا خریدهای خود را با استفاده از کارت بانکی از طریق فروشگاه‌ها و خدمات اینترنتی انجام دهد.

با توجه به ویژگی‌های شماره شبا و شماره کارت بانکی، بانک دی قادر است تراکنش‌هایی را با سرعت بسیار بیشتری انجام دهد و بعلاوه کاربران حساب خود را به راحتی و در هر زمانی مدیریت کنند. همچنین با استفاده از این دو مفهوم، تراکنش‌های بین‌المللی بانک دی همچنان به روال معمول ادامه خواهد داشت و این بانک نیز برای مشتریان خود، شبکه‌ای از خدمات بانکی قوی و راحت فراهم می‌کند.



اهمیت تفاوت شماره شبا و شماره کارت بانکی در ارتباط با تراکنش های بانکی

بانک ها به منظور انجام تراکنش های بانکی از دو نوع کد استفاده می کنند، شماره شبا و شماره کارت بانکی. این دو کد، در بخش های مختلف ارتباطات بانکی استفاده می شوند و هر کد یک کاربرد مشخص دارد.

شماره شبا یا International Bank Account Number (IBAN)، یک کد شناسایی بین المللی برای حساب های بانکی است که توسط سازمان بین المللی استانداردهای حسابداری (IASB) ایجاد شده است. شماره شبا شامل ۲۴ کاراکتر است و شامل کشور صاحب امتیاز حساب، شماره شعبه، شماره حساب و کد کنترل است. این کد شناسایی بین المللی برای تراکنش های بانکی و انتقال وجه بین بانک های مختلف استفاده می شود.

از سوی دیگر، شماره کارت بانکی یا Card Number، یک کد شناسایی برای کارت بانکی است. این کد شامل ۱۶ یا ۱۹ رقم است و به صورت یکتا به هر کارت بانکی اختصاص داده می شود. این کد شناسایی برای ارائه درگاه های پرداختی از طریق اینترنت و یا مواقعی که لازم است کارت بانکی به صورت حضوری استفاده شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت کاربرد این دو کد به این دلیل مهم است که در صورتی که شماره کارت بانکی به اشتباه وارد شود، ممکن است اطلاعات بانکی شما به دست افراد بد نیت بیافتد و در نهایت به سرقت هویت و تقلب مالی منجر شود. از طرف دیگر، در صورتی که شماره شبا به اشتباه وارد شود، تراکنش بانکی شما با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است به تأخیر انجام تراکنش یا حتی عدم موفقیت در انجام آن منجر شود.

ازآنجایی که مباحث امنیتی و حفاظت از اطلاعات شخصی در حال حاضر بسیار مهم هستند، اصولاً بانک های بزرگ از استفاده از شماره شبا برای انجام تراکنش های بانکی استفاده می کنند. به همین دلیل، وارد کردن شماره کارت بانکی به جای شماره شبا باید با احتیاط بالا انجام شود تا اطلاعات شخصی شما به صورت ناخواسته منتشر نشود.



روش تشخیص تفاوت شماره شبا و شماره کارت بانکی در بانک دی

شماره شبا و شماره کارت بانکی دو مفهوم متفاوت هستند که برای تفاوت آن‌ها، دانش فنی، خبره در حوزه بانکی و پرداخت الکترونیکی لازم است. شماره شبا که به معنی شماره حساب بین‌المللی بانکی است، شامل ۲۴ رقم است و برای انتقال وجه بین بانک‌های مختلف و همچنین ارائه خدمات پرداخت آنلاین استفاده می‌شود. این شماره به‌صورت یکتا و منحصر‌به‌فرد به هر کاربر اختصاص داده می‌شود.

از طرفی، شماره کارت بانکی یک مفهوم دیگر است که به‌صورت یکتا و منحصر‌به‌فرد برای هر کارت بانکی تعریف شده است. این شماره شامل ۱۶ تا ۱۸ رقم و معمولاً بر روی رویه کارت بانکی نوشته شده است. البته ممکن است برخی بانک‌ها از مدلی برای کارت‌های خود استفاده کنند که شماره کارت بر روی آن‌ به همان شماره شبا مرتبط با همان حساب بانکی کاربر، بر روی کارت نوشته شده باشد.

بر خلاف شماره شبا، شماره کارت بانکی تنها برای پرداخت‌های مستقیم و ارائه مشخصات کارت بانکی در فرآیندهای خرید آنلاین استفاده می‌شود. برای بررسی صحت و اعتبار شماره کارت بانکی، از مدل‌های مختلفی از الگوریتم‌های تشخیص شماره کارت بانکی استفاده می‌شود که امکان تشخیص خطاهای تایپی و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌های نقدی یا مسروقه را فراهم می‌آورد.


شماره شبا بانک دی

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن